29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Jak czytać Biblię?

Ocena: 0
5018
– Należy podjąć odważną decyzję przeczytania całego Pisma Świętego i codziennie przeczytać jego fragment, najlepiej jeden rozdział – radzi ks. prof. Waldemar Chrostowski
Z ks. prof. Waldemarem Chrostowskim rozmawia Irena Świerdzewska


Czym jest Biblia dla Księdza Profesora?


Moje spotkanie z Pismem Świętym miało miejsce bardzo wcześnie, bo zacząłem je samodzielnie czytać w szkole podstawowej. W tamtym czasie jego indywidualna lektura była zjawiskiem rzadkim. Odtąd Biblia stale wracała do mojego życia i jest w nim obecna na co dzień. Staram się ją coraz głębiej i pełniej poznawać oraz objaśniać innym, zarówno na poziomie naukowym, jak też popularnym. Korzystając z Pisma Świętego, staram się też pogłębiać swoją wiarę, w której centrum jest Jezus Chrystus. Biblia jest oknem otwierającym horyzonty historii zbawienia oraz osoby i wydarzenia sprzed ponad dwóch tysięcy lat. Ta historia wciąż trwa w Kościele i w życiu wyznawców Jezusa Chrystusa.


Na ile Biblia jest źródłem wiary, a na ile również źródłem kultury?


Biblia stanowi fundament wiary chrześcijańskiej. Obok Tradycji jest jednym z dwóch głównych źródeł Objawienia. Nie ma wiary chrześcijańskiej bez Pisma Świętego i rzeczywistości, która za nim stoi, czyli życiodajnej obecności Boga w historii. Kultura nie ma aż tak silnej zależności z Biblią, bo istnieją przecież kultury niechrześcijańskie. Paradoks polega jednak na tym, że nawet kultura, której charakter jest antychrześcijański, w jakimś sensie jest również biblijna, ponieważ stanowi polemikę albo wyraża sprzeciw wobec treści Biblii.


Jaką więc rolę odgrywa Biblia w kulturze europejskiej?


Bez Biblii nie sposób sobie tej kultury wyobrazić. Zanim narodziło się chrześcijaństwo, już na mniej więcej dwa wieki przed Chrystusem, istniała Biblia Grecka, czyli Septuaginta, która wprowadziła do ówczesnego hellenistycznego świata pojęcie jedynego Boga. Od tamtej pory kulturę Europy, a także kulturę innych kontynentów Biblia stale przeobraża, upiększa i wzbogaca. Nie ma drugiego fundamentu, który by tak wszechstronnie wpływał na kulturę. Karmimy się treścią Biblii, a także formami, w jakich przedstawia nam ona historię zbawienia. Zawarte w niej rozmaite gatunki i rodzaje literackie mają ogromny wpływ na kształtowanie się naszych pojęć i języka. Do tego trzeba dodać oddziaływanie Biblii w sztuce, a więc w malarstwie, rzeźbie, muzyce i architekturze. W każdym miejscu Europy – i świata – znajdujemy wyraziste świadectwa kultury biblijnej, która na rozmaite sposoby kształtuje mentalność i rzeczywistość, w której żyjemy.


Zdarzało się, że sprzeciw wobec Biblii wyrażał się jej profanacją, co określano jako znieważanie uczuć i symboli religijnych. Czy Biblia to tylko symbol religijny?


Biblia to rzeczywistość, która stanowi wierne odzwierciedlenie historii zbawienia, której sednem jest Jezus Chrystus. Biblia jest słowem ludzkim i słowem Bożym, które tę historię opowiada i przedstawia. Złe obchodzenie się z Biblią to nie tylko występek, który możemy zaliczyć do wybryków, ale groźna profanacja. Biblia ma szczególne miejsce w życiu Kościoła i w liturgii. Kościół nieustannie karmi się z dwóch stołów: Słowa Bożego i Eucharystii. Uczestnicząc we Mszy Świętej, wiemy, że Liturgia Słowa stanowi jej pierwszą część, której trzonem jest czytanie i rozważanie Biblii. Dlatego każdy wrogi zamach na Biblię obraca się przeciwko chrześcijaństwu oraz Bogu, który jest autorem ksiąg świętych.


Jak ma się w chrześcijaństwie Słowo zapisane w Świętej Księdze do Słowa, które stało się Ciałem?


Chrześcijaństwo nie jest religią Księgi. Slogan o trzech religiach Księgi – judaizmie, chrześcijaństwie i islamie – był i jest powtarzany w ostatnich latach, ale rozmija się z prawdą. Chrześcijaństwo nie jest religią tekstu, lecz w jego centrum znajduje się osoba Jezusa Chrystusa oraz liczne wydarzenia z długiej historii zbawienia. Nasze zadanie nie polega na czytaniu i rozważaniu Pisma Świętego w perspektywie czysto literackiej, lecz na coraz lepszym poznawaniu obecności Boga w historii, która poprzedziła przyjście Syna Bożego i o której traktuje Stary Testament, a następnie opowiada o Nim w Nowym Testamencie. Biblia prowadzi nas do tajemnicy wcielenia Syna Bożego i objawia Boga w Trójcy Jedynego, z którym wchodzimy w bliską zażyłość dzięki głębszemu poznaniu i więzi z Jezusem Chrystusem.


Jak więc należy czytać Biblię?


Bodaj największa trudność wynika stąd, że za dużo dyskutujemy, jak czytać Biblię, a za mało po nią sięgamy. Mam swoją wypróbowaną receptę: należy podjąć odważną decyzję przeczytania całego Pisma Świętego i codziennie przeczytać jego fragment. Najlepiej, gdy będzie to jeden rozdział dziennie, a wtedy przeczytanie Pisma Świętego, od Księgi Rodzaju do Apokalipsy, zajmuje około czterech lat. Uważam, że każdy człowiek naprawdę zainteresowany Pismem Świętym jest w stanie właśnie tak je poznawać i uczynić wiernym towarzyszem swojej drogi życiowej.

rozmawiała Irena Świerdzewska
fot. ks. Henryk Zieliński/Idziemy
Idziemy nr 16 (499), 19 kwietnia 2015 r.


PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter